Accepteer cookies om deze inhoud in te laden.

Sprekers

Rika Theo, is onderzoeker, opgeleid archivaris en schrijver. Nadat ze als economisch journalist in Indonesië had gewerkt, gooide ze het roer om en deed onderzoek naar internationale mobiliteit en archieven. Ze promoveerde op internationale mobiliteit en ontwikkeling aan de Faculteit Geowetenschappen van de Universiteit Utrecht. Momenteel richt ze haar onderzoek op de inclusiviteit en toegankelijkheid van archieven, in het bijzonder de archieven die van Indonesië naar Nederland zijn verplaatst, waaronder bijvoorbeeld een meer inclusieve archiefbeschrijving voor de ontheemde Indonesische archieven bij het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis (IISG) Amsterdam.

Michael Karabinos, is archivaris en historicus en woont in Amsterdam, Nederland. Zijn werkzaamheden richten zich op geschiedkundige documentatie/archiveringsystemen, in het bijzonder met betrekking tot (de)koloniale omgevingen in Zuidoost-Azië. In de periode 2016-2019 nam hij op uitnodiging van het Van Abbemuseum in Eindhoven deel aan het onderzoeksprogramma Deviant Practice. Karabinos promoveerde aan de Universiteit van Leiden en was eerder als onderzoeker verbonden aan de Nanyang Technological University in Singapore. Zijn werk is verschenen in diverse internationale publicaties, waaronder Displaced Archives (London/New York 2017), Information & Culture, Bijdragen tot de taal-, land- en volkenkunde, en Low Countries Historical Review. Hij is medeauteur van het boek Colonial Legacy in Southeast Asia: The Dutch Archives (‘s-Gravenhage 2012). Momenteel is hij als docent verbonden aan de Universiteit van Amsterdam bij de onderwijsprogramma’s van Media Studies.

Mitchell Esajas is mede-oprichter van New Urban Collective, een netwerk voor studenten en young professionals met diverse achtergronden met een focus op de Surinaamse, Caribische en Afrikaanse diaspora. Esajas studeerde bedrijfskunde en antropologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam. In 2016 was hij mede-oprichter van de Black Archives in Amsterdam, een cultureel centrum gebaseerd op een unieke collectie boeken, documenten en artefacten die de geschiedenissen van Surinamers en de zwarte gemeenschap in de Nederlandse context documenteren. The Black Archives ontwikkelt tentoonstellingen en publieksprogramma’s op basis van de collecties en urgente maatschappelijke vraagstukken.

Nychenda Fecunda is een sociologe van Nederlandse en Afro-Caribische afkomst. Ze studeerde cum laude af aan de Erasmus Universiteit met een MA scriptie over de functie en vorm van Blackness in de-koloniale archiveringspraktijken. Ze is ook host en organisator voor het Rotterdamse KLAUW collectief dat veiliger ruimtes biedt voor de Queer POC gemeenschap, zowel lokaal als in het buitenland.

Aska Welford is een architectural worker. Ze schrijven over en nemen deel aan vakbondsvorming, solidariteit tussen gemeenschappen, kennis tussen arbeiders onderling en ontmanteling van productieruimtes. Ze hielpen bij de opzetten van een nieuwe, door leden geleide vakbond voor architectuurmedewerker in het Verenigd Koninkrijk, United Voices of the World: Section of Architectural Workers. In de 18 maanden voordat de vakbond van start ging, namen ze deel aan een Workers’ Inquiry, een onderzoek van onderaf in de architectuursector, en naar de gedeelde frustraties en dromen van medewerkers. In het kader van de Workers’ Inquiry werd ook gearchiveerd samen met leden van de New Architecture Movement, die eind jaren zeventig de vorige vakbond voor architectuurarbeiders oprichtten: leren van zowel hun strijd als hun successen.

Dr. Jos Boys is directeur van het Learning Environments’ Equality, Diversity and Inclusion Centre (LEEDIC) aan het Bartlett, University College London VK; en programmaleider van de MSc Learning Environments. Oorspronkelijk opgeleid in de architectuur, was zij medeoprichtster van Matrix feminist architecture and research collective in de jaren ‘80 en een van de auteurs van Making Space: Women and the Man-made Environment. In verband met deze praktijk was Jos co-curator van een tentoonstelling over Matrix in het Barbican Art Centre in Londen, getiteld How We Live Now: Reimagining Spaces with Matrix Feminist Design Co-operative, waarvoor een gerelateerd online archief wordt ontwikkeld. In haar onderzoek en praktijk onderzoekt Jos hoe alledaagse sociale, ruimtelijke en materiële praktijken bepalen wat ‘normaal’ en ‘gewoon’ is, en werkt ze samen met anderen aan ontwerpinterventies die onze veronderstellingen over wie wordt gewaardeerd en wie niet in twijfel trekken.

Harriet Rose Morley is een multidisciplinaire kunstenaar en maker gevestigd in Den Haag (NL). Ze werkt aan een catalogus van nationale en internationale publieke kunstwerken en interventies, inclusief het vervaardigen van meubels, architecturale installaties en samenwerkingsprojecten. De ontwikkeling van haar werk hangt vaak nauw samen met publieke interactie en samenwerkingsvormen voortkomend uit workshops, gesprekken en educatieve evenementen die een toegankelijk en inclusief inzicht bieden in urgente thema’s binnen kunst in de openbare ruimte, zoals de relatie tussen kunst en politiek, zorg en therapie, kunstenaarschap, zelforganisatie, alternatieve educatie en zelfontwikkelde idealen.